Friday, June 01, 2007

After Lifta

On the car, Mt. Scopus, J. drives to the city, I stare into the oriental broken landscape I used to see from my window at the Mandel building....

אוי ירושלים... היא בהרים, נקודת מבט שלפני השמים התחתונים ומחשכים, בתוך לילה שבוער כשמש המתעוללת באפל, בעור של אנשים קטנים יותר, הם מפשיטים כל יופי פנימי רק למען האמת והעכבר מת. אה ירושלים... פניך אל תוך האש, האדמה, הכעס, האיש.

The first hour of June, after la bohème...

For a change in my routine, my cotidianité, I do enjoy to be all by myself tonight, in the most public of all possible kinds of loneliness, I can't be all too bothered by the taste of death in my mouth, a diremptuous recognition of life, seremdipitious as it is. As a Jerusalem Dichter this is perhaps the greatest sin of glory I could ever indulge in. My body beings to fail at me, and Oh! Lord of Israel!... such tiredness, but one's at times like this only, unable to give up, the language's failed all too often... so that I falter and wander in between the callous knowing smile of a stranger, only because he's stranger and his lips as callous as the warmth of a decaying metaphysical embodiment of disquiet could ever be. Perhaps I've put a end to my plights with Biblical poets, yet I know the previous phrase to be false and the subversive untruth of his unlove might find me again, hunt me, haunt me down... even in my most desperate Platonic attempt to equate beauty with truth and the jocous refusal to dwell on mere representation as a category of philosophy, as though it were to fall within the limits of a literary gender. This beautiful lonesome evening reminds me of that religious serenity of language to be found only in my black protracted adolescence, my flaneur living at 'Il Pommeriggio', writing on vexed blocks and devouring little chunks of soda for an entire night... perhaps I'll never write all what my heart demands, and like she said... Palestine also makes strenuous demands, she's like a person, that might never grant you refuse her the everyday miracles of discontent and discoursiveness. A naked forest, my mind is... with less lust than surprise.

Childhood

אה ירושלים... היא מתבקשת, מבקשת, מתוכחת, אלמת שלומו ושלומי גם. אין בה פחד כלפי המתים איך שרק כלפי החיי... כל ילד ירושלמי הבין שהננה! כלומר, שהבקשות החיוביות בספרי קודש שלנו אינן נלחמות עם האמת או עם המת, אלא רק בתום, תהום, נאום, קיום, נימוק. אוי אלזה! איך אני הרסתי את חרוזיך! מפני שאני ילד עברי, ולא פחות גם זקן מהריין. אני שהוויתי את כל המקומות ההם, למה אני עלול לאנוס את כל בית בחרוזיך? אני השומר עם שם של חיה טורפת... כינור בעור אבן... ילד עברי מהצפון העולם, המחייך למוות ומתוערר כשהחיים מרים, מראים... אולם שאני לא משורר עברי, כאיוב, כאויבי האהוב... אני עומד בשוליים, במרוביות, יחד עם השתיקה. אצלי הבריאה מחרישה והבריא מחשיך מעבר אורים נודדים מהכניסת העיר... שום משורר עברי אבל קצת משוחר. ברוח תהומי אני קורא את חרוזיו, הם ערומים לפני ואני מסוגל להאמין שהם נכתבו בשפת אשכנז ומול ירח שגם נשרף מסוף הקיץ. הקין של אלזה והקין של גילאל, הם לא אותו ב"א, אף-על-פי שהיא שואלת ב"ארץ העברים" מהו גיל האל? והבחורי ישיבה לא יעדו, לפיכך היא שאלתה לנזיר בנדיקטוס בהר ציון והוא מבסיר שגיל האל, הוא כמפורש מילולית, בעצם שמחתו. הגל-אל הוא שהקב"ה הצעיר ביותר בעולם, וגם הזקן היותר... כאתונה למחרת הביקור של נוח. בהמשך כתיבתה, קין לומד דיניי קניין במסכת קידושין, להדריך את הבל, אחיו, לגבי אשתו. אבל קין עדיין מקנה, מידרשיו הם רק בהבל פה, הבל הבלים - תהום מול קרבתם של אחים אוהבים. למרות זה, על האדמה העייפה, אהבתי את שניהם עד קצה שבו, פניי השינא משקרות, מחשקות באומתם של ילדים עברים בהר הצופים. בניגוד הקיר, אני עדיין ילד עברי, אבל גם עיוור קצת.

No comments: